Pilates

 

pilates2De Pilates Methode, ontwikkeld door Joseph Pilates, is een oefenmethode voor het hele lichaam. Met de nadruk op correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse, en eenvoudige tot gevorderde oefeningen voor snel resultaat. Het uitgangspunt is: met oefeningen de spieren zodanig te belasten dat mensen zich pilates1bewuster werden van coördinatie, ademhaling, beweging en houding. Alle oefeningen zijn erop gericht de spieren te rekken en te versterken zonder dat ze in omvang toenemen, de gewrichten los te maken en spanning weg te nemen.

Bij elke oefening hoort een specifiek ademhalingspatroon. Alle basisbewegingen zijn gericht op soepelheid en versterking van de buik- en rugspieren en zijn makkelijk uit te voeren. Dat wil niet zeggen dat het bij iedereen makkelijk gaat: het is soms best zwaar, maar een beetje moeite hoort uiteindelijk bij trainen. Omdat we met niet teveel mensen zijn (het zaaltje is gezellig en niet al te groot) wordt er tijdens de les goed opgelet hoe je de oefeningen uitvoert. Je kunt het echter zo zwaar maken als je wilt! Vooral het werken vanuit een zeer goed gestabiliseerde buik, bekkenbodem en rug (power house) is één van de kenmerken, die je dan in je dagelijks leven kunt doorvoeren. Het heeft effect op je houding en je soepelheid van bewegen.

Er zijn steeds meer bedrijven die voor een deel meebetalen wanneer u een lidmaatschapsbewijs van een sportvereninging/fitnesscentrum kunt overleggen. Vraag het uw werkgever!

Voor de prijzen, klik hier: ‘Tarieven’